Arbejdsmiljø
- Bundgaard Rådgivning
Har du spørgsmål eller ønsker yderligere oplysninger om mit arbejde, er du meget velkommen til at kontakte mig. Jeg ser frem til din henvendelse.
Pligter og ansvar for arbejdsmiljø
Som arbejdsgiver har du ansvaret for, at virksomheden overholder arbejdsmiljøloven. Helt overordnet stiller arbejdsmiljøloven krav om, at du planlægger, tilrettelægger og udfører arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Du har blandt andet pligt til at sørge for, at:
- Virksomheden laver skriftlige arbejdspladsvurderinger
- Oplære og instruere medarbejderne, så de kan udføre deres arbejde uden risici
- Føre et effektivt tilsyn med, at medarbejderne udfører deres arbejde fuldt forsvarligt og følger instruktionerne
- Sikre, at det fornødne sikkerhedsudstyr er til stede og er forsvarligt at anvende til det givne arbejde
- Sikre, at arbejdet lovligt kan udføres med personlige værnemidler
- Indrette arbejdsstedet fuldt forsvarligt, f.eks. forebygge faldulykker og fare for sammenstyrtning
- Virksomheden opretter en arbejdsmiljøorganisation, når der er 10 ansatte eller flere i virksomheden
- Virksomheden opretter en arbejdsmiljøorganisation (arbejdsmiljørepræsentant for de ansatte, en arbejdsleder og arbejdsgiveren) på byggepladser og andre midlertidige og skiftende arbejdssteder uden for virksomhedens faste arbejdssted, når 5 ansatte beskæftiges på stedet i mere end 14 dage